Schuttersfeest

Schuttersfeest 

Effectief Communiceren door Schutterijen en Verenigingen

Schutterijen, fanfares en andere verengingen die tot doel hebben om niet alleen de leden een aangename hobby te bezorgen, maar bovendien de samenleving sociaal-culturele diensten te bewijzen, hebben een duidelijke lotsverbondenheid met die samenleving.

Afbeelding krokodil en vogel

Symbiose: de een krijgt de tanden gepoets, de ander vindt eten

We moeten daarbij zelfs spreken van een symbiose: deze verenigingen kunnen slechts bloeien, wanneer ze door die samenleving gevoed worden. En de samenleving bloeit, wanneer de verenigingen niet alleen vertier en plezier bieden, maar ook bijdragen aan de onderlinge verbondenheid, ofwel het sociale cement in de lokale samenleving.

Ze hebben dus een ‘aandeel in elkaar’ en daarom kun je de samenleving aanduiden als een verzameling aandeelhouders, al was het maar omdat ze het noodzakelijke geld in het laadje brengen om de vereniging in stand te houden. En net als in het bedrijfsleven, is het van belang om aandeelhouders geïnformeerd en daardoor betrokken te houden.

Daarbij dient te worden onderkend, dat die aandeelhouders feitelijk een grote groep mensen van uiteenlopende pluimage en leeftijd vormen, ofwel uit diverse doelgroepen bestaan. Elk daarvan heeft zijn eigen voor- en tegenkeuren, gewoonten en gebruiken en communiceert met eigen mogelijkheden en middelen. Om effectief en doeltreffend met deze uiteenlopende doelgroepen te kunnen communiceren, moet je als vereniging een communicatiestrategie opstellen én uitvoeren.

Interne communicatie

Afbeelding 4 generatiesMet de samenleving doelen we in feite op externe doelgroepen. Verenigingen hebben echter ook interne doelgroepen, ofwel leden van generaties, die elk op een andere manier in het leven staan. In feite bekijkt elke generatie de eigen vereniging en alles wat daarbinnen gebeurt door een eigen bril en trekt daar ook vanuit een eigen perspectief, bewust en onbewust, conclusies uit.

Deze conclusies zijn zeer bepalend voor hun inbreng en inzet binnen de vereniging. Boeiend is daarbij, dat de onderscheiden generaties vaak hetzelfde willen, maar dan wel op een andere manier. Hierin ligt een belangrijke sleutel opgeslagen voor een doeltreffend jeugdbeleid.

Een handreiking

Afbeelding ouderwetse telefoonDaar valt dan toch over te praten, niet waar?! Maar dan moet je wel weten hoe je dat goed aanpakt. Daarom is een groeidocument samengesteld waarin bovenstaande nader wordt toegelicht en waarin concrete handreikingen worden gedaan om de communicatie door en binnen verenigingen effectiever te maken.

Je kunt dit document als pdf openen en/of opslaan door op de link Effectief communiceren door verenigingen te klicken. En mocht je het na bestudering moeilijk vinden om er concreet mee aan de slag te gaan, dan moet je niet lang hellen, maar Jos gewoon bellen 0031-6-50251005. Mailen mag ook Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Samen komen we er gegarandeerd uit.